Onze laatste dag in Noorwegen

26 juni 2018 - Stord, Noorwegen

Dinsdag 26 juni

Vandaag gaan we naar de haven van Stavanger. Voor de laatste keer deze vakantie vegen we ons hutje aan om half 10 vertrekken we richting de boot. Volgens de navigatie zijn we er om ongeveer half één. De boot vertrekt om 20:00 uur en je moet uiterlijk een uur van te voren aanwezig zijn. Dat wordt dus heeeeeel rustig aan doen vandaag😆

Vanaf de camping draaien we de E39 op en deze weg volgen we tot aan de boot.

We willen al snel een bakje koffie doen maar dat valt nog niet mee. Bij een benzinepomp is helemaal niets, alleen een pomp.Eerst maar een keer stoppen op een gewone parkeerplaats. We zien op de navigatie dat er 11 km verder een pomp is. Daar maar heen dus. Hier drinken we koffie en eten een broodje. Dan maar weer verder. De zon🌞 is inmiddels gaan schijnen en de omgeving ziet er prachtig uit. We rijden dan wel op de E39 maar deze voert ons ook door een prachtig landschap. Het zijn hier allemaal eilandjes verbonden door tunnels en mooie bruggen. Omdat langs de E39 geen stopplekken zijn om nog wat mooie foto’s te maken nemen we op een gegeven moment een afslag, toch tijd zat. We komen uit bij het water en op een grindplaatsje staat een stenen picknicktafel. Hier stoppen we even. In een gat in de tafel ligt een thermometer aan een touwtje. Die geeft 17 graden aan. Ik zal eens even de temperatuur van het water meten. Kijken of er nog gezwommen kan worden. Na het ding 5 minuten in het water te hebben gehouden geeft hij 16 graden aan. Die doet het dus niet meer, toch maar niet zwemmen. We gaan weer terug naar de E39 en vervolgen onze route. We komen nog een leuk plekje tegen en stoppen weer even voor wat foto’s We moeten ook nog over met een boot van Årsvagen naar Mortavika. Deze overtocht duurt een half uur en gaat ook om het half uur. Drie boten varen af en aan. Voor we de boot op gaan gaan we eerst daar vlakbij warm eten in een soort van restaurant. Daarna over met de veerboot. We staan buiten op het dek want het is mooi weer. Na de overtocht komen we nog over een paar mooie bruggen en ook door een paar lange tunnels onder het water door. We stoppen weer bij een pomp waar ook een KIWI winkel is en waar ik nog wat koop voor onderweg. Er is ook een ijstentje waar we een grote softijs kopen die we op een bankje in het zonnetje opeten want ja, we moeten de tijd toch een beetje rekken.  🤪

Ik zet stiekem 2 medewerksters op de foto want ik vind hun bedrijfskleding wel heel erg kiwi. Henk heeft al aangegeven ook zo’n ruitjesbroek te willen.😝.

We gaan weer verder. Uiteindelijk zijn we om 16:00 uur bij de haven. Veel te vroeg dus en er is niets te doen. Ik begin maar op mijn iPad te tikken uit de wind en in de zon tegen het gebouw van de Fjordline. Deze gaat tegen 17:00 uur wel open zodat we ook binnen kunnen wachten.

Tegen half 6 kunnen we inchecken. We rijden met onze motoren terug naar de incheckplaats en er staat al een hele rij. We staan in de rij met een Nederland fietsechtpaar. Die hebben nog heel wat af te fietsen. Als we door de incheckpoort zijn en weer met ze staan te praten komt er een Noorse motorrijder om ons heen dralen. Net als we ons afvragen wat hij wil vraag hij waar we vandaan komen. Ik: “uit Nederland”. Dan wil hij weten waar in Nederland. Nou uit Groningen. Hij: “ik ga ook naar Groningen”. Blijkt zijn vriendin daar te wonen op ong. 2 km van ons vandaan. Toch weer een klein wereldje soms. Als we later op de boot een biertje drinken komen we hem weer tegen. Hij belt zijn vriendin en duwt mij de telefoon in handen. Zit ik gezellig een kwartier met een vreemde te kletsen.

Later wat eten op de boot en dan nog wat drinken en tot slot naar de zonsondergang kijken. Het is wel fris maar wel een mooi gezicht.

Dan maar naar bed want om 6:30 uur worden we morgen gewekt via de intercom.