Een dag met winterse buien

7 juni 2018 - Porsanger, Noorwegen

Donderdag 7 juni

Vandaag hebben we als eindpunt een camping in Lakselv. Vanaf Tana Bru nemen we weg 98 door de bergen en niet de E6 die eronder door gaat. Het is een mooie route en we komen langs heel veel meren en het Tanafjord en het Laksefjord. We vertrekken met droog weer maar helaas blijft dat niet zo. Het is bewolkt en regelmatig rijden we in de regen. Nu stoppen we af en toe om wat foto’s te maken. Het is nog steeds erg koud. Als we boven in de bergen komen krijgen we zelfs 2 keer een flinke natte sneeuwbui over ons heen. Toch hebben we geen spijt dat we deze route hebben genomen alleen jammer van het weer want met de zon ziet het er zoveel mooier uit. Af en toe zien we ook rendieren lopen maar ze komen niet voor de camera helaas. Bij een stop boven in de bergen zie ik er wel één boven op een berg en dankzij de zoom van de camera staat die er op. Kijkt ook nog net mijn kant uit.

Wat betreft de koffiestops onderweg: niet dus al is nu wel vaak op de bordjes onderweg aangegeven dat ze nog niet open zijn door ze af te plakken. Eén keer denken we geluk te hebben,  we volgen het bordje café maar als we er komen hangt er een papier op de deur met café stengt, gesloten dus. Dat wordt dus leven op de koude thee die nog in de thermoskan zat van gisteren en nog één broodje wat we bij ons hebben. Gelukkig komen we op een gegeven moment wel een parkeerplaats met wc tegen.

Volgens de navigatie zijn we om 2 uur bij de camping in Lakselv, mooi op tijd dus, hebben we nog wat aan de middag. Tegen 2 uur rijden we dan ook Lakselv in maar 300 meter voor het eindpunt staan we voor een groot hek en kunnen we niet verder. Hier zou dus de camping moeten zijn, nou niet dus 🤔🤣 We hadden ook helemaal geen bordjes langs de kant van de weg gezien. Misschien dat er ooit een camping was, maar nu in ieder geval niet meer.

Ik had 's morgens op de iPad al een andere camping gezien en in het benzinestation waar we vlak bij zijn gaan we naar binnen voor een kop koffie en kijken we waar die camping is. Deze bevind zich 15 kilometer verder, richting de Noordkaap. De goede kant op dus.

In het benzinestation komen we de 2 Duitse mannen weer tegen die we gisteren onderweg en bij het hotel in Tana Bru ook al waren tegengekomen. Zij zijn wel over de E6 gegaan en hebben het redelijk droog gehouden,  maar wel veel mooie plekjes gemist.

Zijn zijn ook van plan om naar de Noordkaap te gaan morgen, tenminste als en geen sneeuw ligt.

Wij gaan op weg naar de camping 15 km boven Lakselv.

Als we daar aankomen komt er net een grote groep schoolkinderen terug. O jee, als er nu nog maar een huisje voor ons over is.

Maar ja hoor, wij krijgen een prachtig huisje aangeboden met douche en toilet. Het alternatief is een simpel huisje zonder sanitair.  Dan de eerste optie maar, is ook zo’n leuk huisje van de buitenkant. We moeten een trap op naar boven voor de bedden en een zithoek. Keuken, tafel en sanitair zijn beneden. Als we beter kijken zien we een stuk van de douchecabine in de kamer liggen en als we nog beter kijken zit er niet eens een kraan in de douche. Ik weer naar buiten en de vrouw die het huisje heeft verhuurt komt er net aanlopen. Ze loopt mee naar binnen en constateert tot haar verbazing wat wij al hadden geconstateerd. Nou zegt ze, en dat huisje had ik gisteren nog wel verhuurd maar die mensen zijn niet komen opdagen.

Ze kan ons nu alleen het kleine huisje bieden of een andere camping maar daar hebben we geen zin aan. Het kleine huisje is ook wel prima. We krijgen de helft van ons geld terug en komen nu achter op de camping terecht. Dan maar douchen in de gemeenschappelijke ruimte. Is trouwens een prima douche.

Na nog wat buitjes breekt de zon ook nog door.

Henk kookt, verse worteltjes (wij zijn wel gezond bezig) met de laatste plakjes komkommer en rijst. Hierbij rendiervlees uit blik (weer iets ongezonder) maar het smaakt prima.