Terug in Noorwegen langs de Barentszzee

6 juni 2018 - Tana Bru, Noorwegen

Woensdag 6 juni

Na dat we het huisje weer netjes achterlaten verlaten we tegen kwart voor 10 de camping. De route voor vandaag is 254 kilometer en eindigt in Tana Bru in Noorwegen. Eerst nog ong. 25 km op de E75 en dan binnendoor over de 971 naar de grens met Noorwegen. We zijn nu beter voorbereid op de kou. De voering is ook in de broeken gedaan en we hebben extra shirtjes aan. De regenjas blijft eerst uit. Wel heb ik heatpaxx in mijn laarzen gedaan. Het is 3 graden 😩 en er staat een stevige koude wind. Eerst nog even de tank vol en dan gaan we. Na een uur heeft zich nog geen koffietent aangediend dus stoppen we maar even op een parkeerplaats om een bakje thee te drinken. Het is ijzig koud en ik doe er een extra colsjaaltje bij om, waait het niet meer zo in de nek. Weer verder en hoera, een koffietentje op een camping, maar helaas: die gaat pas om 12:00 open en laat het nu net half 12 zijn. Maar weer verder dan. Een tijd komen we niets tegen en stoppen we maar bij een parkeerplaats waar ook een wc is. Hier eten we maar even een broodje. De warme mutsen gaan er wel bij op. Als we weer een tijdje rijden zien we een bordje van een winkel met koffie, 7 km , nou dit kan toch niet dicht zijn. Als we er zijn zijn er 2 winkels. In de eerste winkel geen koffie maar in de 2e wel een automaat waar je koffie uit kan halen maar je kan alleen buiten zitten. Beetje koud vandaag. Een kilometer verderop is een hotel met restaurant. Dan daar maar heen. We komen er aan rijden en de eigenaresse loopt net naar buiten: Ik: “Hello, is the restaurant open?” Zij: “no, only the hotel, the restaurant opens on saturday, you have to come back then” Ja, daag, dacht het niet. We zijn heel snel terug bij de winkel en halen een kopje koffie uit de automaat.

Om even voor 13:00 uur zijn we bij de grens met Noorwegen en om 12:00 uur rijden we in Noorwegen, want de klok gaat weer een uur terug. In Finland is het n.l. een uur later dan bij ons en in Noorwegen.

Na 10 minuten in Noorwegen komen we een bordje van een restaurant tegen. Zou het in Noorwegen wel lukken? We hebben wel zin om wat te eten😋 We rijden er naar toe en ja hoor ook gesloten.

Nou, dan maar weer verder. Onderweg doe ik nog mijn regenjas aan om de ijzige wind wat tegen te houden. Het is windkracht 6.  We rijden inmiddels op de E6, en komen ook langs de Barentszzee. Pas 20 km voor Tana Bru komen we een groot benzinestation tegen. Hier kunnen we ook binnen zitten. We verwennen onszelf maar met een broodje worst en een kop koffie.

Ik koop ook nog een leesbril van +1.00 want mijn bril is een paar dagen geleden door midden geknapt. Had in Rovaniemi al een +2.00 gekocht maar die was toch te sterk. Motor rijden doe ik gelukkig zonder bril.

Na de koffie komen we even later bij de camping in Tana Bru.

We komen bij de receptie en vragen of we een hutje kunnen huren. Ze zegt helemaal niet ja of nee, alleen maar dat ze alleen hutjes zonder douche en toilet hebben, oftewel die willen jullie toch niet met dit koude weer. Dat klopt, dat was niet onze bedoeling.

Dan maar dik doen voor een keer en we nemen een hotelkamer. Hebben we wel een lekker ontbijtje morgen.

Als we helemaal zijn geïnstalleerd gaan we ook maar lekker eten in het restaurant, we zijn nu toch bezig.

Daarna ben ik verder op de kamer.

Henk loopt nog even naar de oude brug om die op de foto te zetten en komt als een verzopen kat terug. 😹

En een Jägermeister wordt het ook al niet want die kost 8,50 euro de borrel hier is een keer kleiner als bij ons. Er zijn grenzen🤣

Groetjes

1. Rick Roelofs:
    6 juni 2018
    Even wennen aan de kou, maar jullie kunnen lekker slapen en uitrusten 😴
  2. Cecilia Lollinga:
    6 juni 2018
    Inderdaad, en morgen een lekker ontbijtje 😋
  3. Karin Lammerts:
    6 juni 2018
    Wel koud terwijl het hier weer heerlijk 's zomers is. Maar wat een prachtige plaatjes zeg van de omgeving. Ik heb die jagermeister hier wel voor jullie in de vriezer liggen, paste niet meer in de koffers?

Gr

Lambert