De eerste rendieren gespot

1 juni 2018 - Arvidsjaur, Zweden

Vrijdag 1 juni

Na weer een ontbijtje buiten in de zon vertrekken we om 9:15 uur van de camping in Vilhelmina.Na ongeveer 70 kilometer verlaten we de E45 en nemen we de E12. Onderweg heeft Henk een tankstation in de route opgenomen omdat we daarna binnendoor gaan en geen pomp meer tegenkomen. Daar aangekomen is er ook een winkeltje en er staat een bankje buiten: koffie denken wij. Dat is er helaas niet te krijgen maar in de koeling hebben ze wel ijskoffie van Starbucks. Met wat lekkers er bij drinken we dat buiten op.

Even later verlaten we de E12 en rijden op kleinere wegen binnendoor. Tegen de middag zoeken we een parkeerplaats om een broodje te eten maar deze keer komen we er geen tegen. Dan maar even langs de weg stoppen om een broodje naar binnen te werken.

De reis verloopt verder vlotjes. De wegen zijn ook prima. Er zijn veel meren in dit gebied.

Tegen 14:00 uur komen we op de camping Camp Gielas in Arvidsjaur aan. En ja hoor: bekend gebied. 3 jaar geleden waren we hier ook.

Omdat het nog vroeg in het seizoen is kunnen we alleen iets huren met een gezamenlijke ingang. We krijgen de sleutel van een soort van appartement, kamer, slaapkamer en badkamer. Wij hebben nr. 44 en delen de ingang met nr. 43 maar dat maakt niet uit want die wordt niet verhuurd. Haast niemand huurt een huisje maar de plaats voor campers en caravans staat wel helemaal vol.

We hebben een mooi uitzicht over het meer vanaf een picknicktafel naast ons huisje in de zon. Beter dan de vele regen van 3 jaar geleden.

Als we zijn geïnstalleerd lopen we nog even in de buurt rond. Er schijnt een lunch café te zijn maar die is om 16:00 uur gesloten, en wij komen er 5 minuten later aan. Ook is er een winkel waar van alles te koop is, ook een klein beetje te eten. We kopen voor vanavond een blik ravioli en Henk koop nog een nieuwe lange broek en ik een puntenslijper!!

Weer terug lopen we over het veld en halen vast bij de receptie ons toetje (ijsje)😋

Verder blijven we de rest van de dag rondom ons huisje hangen, het is nog mooi weer dus zitten we nog buiten in de zon.

Er wordt nog volop door allerlei kinderen uit de buurt gezwommen tot na 20:30 uur. Ondertussen zit ik buiten mijn verslag te typen.

We hebben een mooie route gereden in een waterrijk gebied en we hebben ook de eerste rendieren onderweg gezien. Henk heeft er zelfs een paar op de video gezet.

Groetjes uit het mooie Zweden.

1. Noah Sinnema:
    2 juni 2018
    Groeten uit Zuidhorn. Wij waren vandaag hier voor de verjaardag van Anje.
    Veel reisplezier gewenst van,
    Anje, Gerben, Arend, Berta, Antonio, Noah, Nora en Luca. (Tom is op vakantie in Portugal)
  2. Cecilia Lollinga:
    Hallo Noah,
    Wat leuk dat jullie ons volgen.

Hartelijke groeten aan iedereen van Henk en Cecilia
  3. Geke Hoekstra:
    2 juni 2018
    Heerlijk om te lezen Cecilia, het is net of ben ik zelf weer even terug! Veel plezier de komende weken.
  4. Henk ina lollinga:
    3 juni 2018
    fijn dat het allemaal zo mooi gaat. wel oppassen Henk, ze heeft een punten slijper gekocht.
    groetjes ma en pa.