We zijn in Lapland

31 mei 2018 - Vilhelmina, Zweden

Donderdag 31 mei

Na weer een ontbijtje buiten zijn we al om 9:15 uur onderweg.  De eindbestemmming voor vandaag is de Saiva camping in Vilhelmina. Omdat we van een andere camping komen dan oorspronkelijk de bedoeling was rijden we direct al op de E45 en komen we na 75 kilometer weer op de oorspronkelijke route. We hebben nu wel een stuk afgesneden omdat we anders eerst weer en eind terug moesten als we de hele route wilden rijden. Volgens de navigatie zijn we nu al om 12 uur bij de camping, tenminste als we onderweg niet stoppen. Dat zijn we natuurlijk wel van plan.

Na een dik uur rijden hebben we wel zin in een kop koffie. Inmiddels rijden we officieel in Lapland. We komen niets tegen in het dorp waar we doorheen rijden. Dan maar in het volgende dorp kijken. Dit is Hoting, een kleine 30 kilometer verder.

Als we daar komen zien we iets waarvan we denken dat we er wel koffie met wat er bij kunnen kopen. Als we er zijn komt het Henk al bekend voor: hier hebben we in 2015 gegeten. Het is een soort hamburger/ kebab tent.

We waren toen ook op de motor op vakantie en bleven een dag op de camping 200 meter verderop omdat het zulk slecht weer was. Toen zijn we daar de rustdag naar toe gelopen en hebben er ook gegeten.

Nu besluiten we ook wat te eten, het is ook al 11:00 uur🤪😋 Om 11:15 uur zitten we aan een broodje worst met frietjes en ook wat gezonde salade en een grote beker koffie 😊 En denk maar niet dat we de enigen zijn die al zo'n vette hap naar binnen werken!

Vlak voor we op de camping zijn stoppen we nog even bij een mooie parkeerplaats.

Om half 2 rijden we de Saiva camping in Vilhelmina op maar de receptie is gesloten tot 5 uur omdat het nog mei is. Er hangt echter een telefoon aan de muur en als je die oppakt en 20 seconden wacht gaat die over en krijg ik iemand van de camping aan de lijn. Die is er 5 minuten later er we krijgen de sleutel van een huisje met nummer 22. We kiezen nu weer voor een wat eenvoudiger huisje maar hebben wel een mooi uitzicht over het meer.

Als we alles hebben uitgepakt en zijn opgefrist lopen we naar het centrum van Vilhelmina om te zien wat daar te beleven is: helemaal niets en na een uur en een ijsje verder zijn we weer op de camping. Ik wil even bij het water bij een zwemtrapje kijken en wie kom ik tegen: de Drenten die op dezelfde camping in Lit stonden maar die een dag eerder zijn weggegaan. Zij zijn hier een dag gebleven. Henk en ik staan een tijd met ze te kletsen.

Zij gaan net als wij morgen naar Arvidsjaur. Zij gaan dan door recht naar boven terwijl wij naar Finland afbuigen. Beiden gaan we uiteindelijk naar de Noordkaap dus wie weet komen we elkaar daar weer tegen.

Ik ga bij de zwemtrap nog even tot de knieën in het water maar de conclusie is dat het water veel te koud is om in te zwemmen😁

De rest van de dag blijven we bij ons huisje van het mooie weer genieten. Ik kijk inmiddels op een Zweedse site voor het weer en morgen ziet het er nog goed uit maar vanaf zaterdag wordt het helaas frisser.

Nou ja, eerst nog maar van het mooie weer genieten en natuurlijk ook even weer rummikuppen.

Nog even voor Jacob en Joke: ik heb inderdaad een “hele doos” kleurpotloden mee, alleen geen puntenslijper🤣

Bedankt weer voor de reacties en tot een volgend verslag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin Lammerts:
    31 mei 2018
    Hallo daar in Lapland, leuke verhalen en mooie foto's. Wij genieten zo met jullie mee van deze prachtige reis.

Groetjes Lambert en Karin
  2. Anja:
    31 mei 2018
    Mooie foto's! En hele leuke verhalen!