Elanden gespot!!

21 juni 2018 - Skjolden, Noorwegen

Donderdag 21 juni

Het is zonnig weer als we om even voor half 10 uit Dovre vertrekken. Vanaf de camping gaan we vrij snel weer binnendoor. We zijn haast het enige gemotoriseerde verkeer op de weg. Wel zijn er allerlei andere weggebruikers op de weg. Natuurlijk weer erg veel schapen maar nu staat er opeens ook een kudde koeien op de weg. Eerst blijven ze een tijdje voor Henk aanhollen voordag ze toch maar aan de kant gaan. Er springt ook opeens nog een hertje de weg over, zo uit het niets nog net voor Henk zijn motor langs.En dan gebeurt toch waar we steeds op gehoopt hadden: Ineens zien we in de verte een Eland met haar jong midden op de weg staan. We durven niet dichterbij te komen omdat ze haar jong bij zich heeft. Heel langzaam rijden we toch door en dan gaan ze toch het bos weer in. Als je heeeel goed kijkt op de video zie je ze van de weg aflopen.🧐🤣

We moeten weer door een slagboom en betalen. Als ik er net doorga klettert de boom aan de andere kant naar beneden en is stuk. Gelukkig niet aan mijn kant. Het gebied is erg mooi, af en toe stoppen we natuurlijk om foto's te maken, maar niet overal is het makkelijk stoppen. We komen uiteindelijk aan in Vågåmo en tanken daar en nemen koffie met wat er bij.

Daarna volgen we de weg 15 en bij Lom nemen we weg 55. Deze weg loop door Jotunheimen nasjonalpark. Deze weg wordt ook wel de sneeuwweg genoemd omdat er vaak zomers nog metershoge sneeuwwanden liggen. We spreken op een parkeerplaats nog mensen uit Veendam. Die komen niet uit die richting en ik vraag of er veel sneeuw ligt want ik wil weten of de hoge sneeuwwanden er zijn zoals wij ze in 2015 een aantal keren hebben meegemaakt. Nou, nee dus. Zij waren er vorig jaar ook en toen waren ze er wel maar het is in de maand mei hier erg warm geweest dus de meeste sneeuw is weggesmolten. Jammer, maar desondanks is het toch een heel mooi gebied en Henk is zelfs nog aan het sneeuwballen gooien en ik stap de sneeuw ook nog even in. We hebben echt het idee dat we door een ansichtkaart rijden. Het is wel koud en het sneeuwt ook nog een beetje af en toe, geen natte sneeuw maar echte. We zitten ook tussen de 1400 en 1500 meter.

Via de weg 55 komen we om een uur of 15:00 uur aan in Skjolden bij Nymoen Leirplass Hytter-Camping. Wij hebben dus een “hytte” voor 2 nachten besproken. De deur van het huisje staat al voor ons open en we hebben een prachtig uitzicht over het begin (of eind) van het Lustrafjord. Dit water staat in verbinding met de Sognefjorden. Hier brengt onze volgende route ons langs maar eerst blijven we hier een dag om van de mooie omgeving te genieten. We komen met regen aan maar even later zitten we bij ons huisje met een biertje in de zon.

We lopen later nog naar het dorp 200 meter verder waar een supermarkt is en kijken nog bij het water. Met een ijsje lopen we weer terug naar de camping.

Tegen half 8 zijn we pas aan het eten en we blijven verder in onze hytte

Tegen 22:00 uur is het afgekoeld naar 10 graden maar we hebben nog een prachtig uitzicht over het water waar de zon nog op de bergtop schijnt.

Bedankt weer voor het lezen en tot het volgende verslag.

Henk en Cecilia

1. Anja:
    22 juni 2018
    Wow! Ziet er weer prachtig uit! Lekker genieten!
  2. Jacob en Joke:
    22 juni 2018
    Wat een prachtig landschap. Ik begrijp wel waarom jullie voor Scandinavië kiezen. Met meer zon zou het ook mijn keuze zijn. Ik houd alleen niet van kou in de vakantie.