Door de Grimsdalen

20 juni 2018 - Dovre, Noorwegen

Woensdag 20 juni

Vanochtend stond er een zeer uitgebreid ontbijt klaar voor 4 personen met o.a. 4 gebakken eitjes en 4 yoghurtjes. Samen met het Duitse stel gaan we om 08:30 uur ontbijten. Ze geeft me inderdaad gelijk dat het een geweldig ontbijt is.

Daarna omkleden en inpakken en afscheid nemen van de eigenaren. We rijden om half 11 weg bij het hotel.

We willen de Grimsdalsvegen afrijden. Dit is een weg door het prachtige Rondane nasjonalpark. Het stukje waar wij doorheen rijden heet de Grimsdalen. Volgens de navigatie, waar waren we zonder, is het vlakbij. Het duurt dan ook niet lang of we staan bij een tolhuisje. We moeten per persoon op een enveloppe onze naam en kenteken schrijven en er 30 kronen in doen en dan in een afgesloten brievenbus stoppen. Dat doen we natuurlijk netjes.Het komt ons niet bekend voor van 2010 maar dat zal wel. We gaan de onverharde weg op en na een tijdje wil de navvi ons naar een wel erg klein pad sturen. Dat gaat niet lukken dus maar recht door, waar Henk nog even als schapendrijver te keer gaat. Op een gegeven moment zijn we er wel achter dat dit niet goed komt. Er is ons net een man op een quad voorbijgeraasd. Jammer dat we hem niet even hebben aangehouden. We hebben geen idee welke kant we op moeten. Gelukkig komt hij even later weer terug gereden. Ik zwaaien en hij zwaait vrolijk terug. Gelukkig kan ik op tijd duidelijk maken dat ik iets wil vragen. Hij praat een beetje Engels maar snapt wel waar we heen willen. Via Google Maps op de iPad maakt hij ons duidelijk dat we terug moeten naar Folldal op weg 29 en dan rechtsaf moeten slaan op weg 27. We zullen dan vanzelf een bordje met Grimsdalen zien. Weg 27 vinden we vlot, het bordje uiteindelijk ook en zo staan we dan dik anderhalf uur later voor de goede ingang. Of we nu maar even 100 kronen p.p. willen pinnen. Nou vooruit maar weer🤪

Nu komen we in de Grimsdalen op de Grimsdalsvegen en dit komt ons op een gegeven moment wel bekend voor. We rijden nu door een prachtig gebied over een onverharde maar goed berijdbare weg, en dit ruim 40 km lang. Op een gegeven moment zijn we op 1100 meter hoogte. Af en toe stoppen we nu en als we uiteindelijk door het gebied heen zijn is het inmiddels 14:00 uur en zijn we vlak bij Dovre.  Als we nu nog de geplande route uit moeten rijden zijn we wel erg laat op de camping. We besluiten daarom een camping in de buurt van Dovre te zoeken. Zo komen we tegen half 3 aan op de Toftemo Turiststasjon aan de E6 in Dovre. Hier is een hotel met eenvoudig restaurant en een grote camping. We huren een eenvoudig hutje voor 1 nacht. Tegen 17:00 uur gaan we eten in het hotel en ik neem de iPad mee om foto’s in te laden via de WiFi want die werkt niet in het hutje en de MB’s van de simkaart beginnen op te raken😁

Wel verslag typen in het hutje en dan later voor een paar mooie video’s van de Grimsdalen nog maar even terug naar het restaurant, gaan we daar nog wel wat drinken.

Morgen maken we de route af en is ons einddoel de Nymoen Leirplass camping in Skjolden. Maar wel even gebeld voor een hutje voor 2 nachten omdat het morgen midzomernachtfeest is en het dan nog wel eens druk kan zijn.

Vandaag ruim 80 km afgelegd in 4 uur. 🤣

Bedankt weer voor alle reacties en tot het volgende verslag maar weer.

Henk en Cecilia

1. Maria:
    20 juni 2018
    Elke dag weer leuk om over jullie tocht te lezen. Ontzettend goed hoe jij schrijft! 😊
    Aan de foto’s te zien is het weer goed.
  2. Jantina:
    Genieten!!!
  3. Geke Hoekstra:
    20 juni 2018
    Ik vind het ook een hele aardigheid zo mee te leven met jullie reis. Jullie komen ook geregeld op plaatsen waar wij ook zijn geweest of de foto's zijn herkenbaar. Leuk hoor Cecila. Geniet er nog maar even van.