In het Fjellhotel in Folldal

19 juni 2018 - Folldal, Noorwegen

Dinsdag 19 juni

Vannacht heeft het de hele nacht flink geregend maar als we om half 10 vertrekken schijnt de zon. Na een half uur een koffiestop bij een benzinepomp en tegen het middaguur koffie met het eerste gebakje van de vakantie. Dat zou tijd worden. We volgen de 707, krijgen een stukje E6 en gaan ook van de route afwijken omdat de navvi ons weer 2 keer over het gravel wil sturen. Wij hebben gisteren onze les geleerd. Via nog een binnenweg komen we weer op de E6 en bij Hjerkinn verlaten we de E6 en nemen de weg 29 richting Folldal waar het Fjellhotel ligt.

Onderweg is het opeens heel hard gaan waaien. We komen ook vrij hoog vandaag, boven de 1000 meter.

We rijden nu door het prachtige Rondane. Dit is een heel mooi gebied. Helaas komen er weinig momenten om te stoppen en mooie foto’s te maken maar het is hier echt heel mooi. Op een paar sputtertjes na blijft het ook droog hoewel er wel een hele donkere lucht boven de bergen hangt. Gelukkig bereikt die ons niet. Als we eenmaal op de 29 rijden kunnen we wel af en toe stoppen om wat mooie foto’s te maken.

Tegen 15:15 uur komen we in Folldal aan. Nu is het vanaf de hoofdweg nog 2 kilometer naar boven naar het hotel. Er staat geen bord langs de kant van de weg. De navvi stuurt ons een zandweg op naar boven. Toch maar doen maar halverwege staat een hek en moeten we omkeren. We rijden een stuk verder en zien vanaf de weg het hotel boven in de bergen liggen. Nu nog zien hoe we er moeten komen. Uiteindelijk vinden we een weg naar boven en komen aan bij het hotel. Het is nog van het zelfde echtpaar als in 2010. De man zwaait ons al tegemoet. We krijgen kamer 8, die staat al voor ons open. We hebben geen sleutel maar dat is ook niet nodig want we zijn de enige gasten. We gaan ons douchen en ik maak wat foto’s van de omgeving. Om 18:00 uur krijgen we een warme maaltijd geserveerd: werkelijk uit de kunst. Een ronde pan met een diameter van een halve meter waar 4 gigantische vissen in liggen. Daarbij een lekkere komkommersalade, met broccoli, wortels en gekookte aardappelen. We eten 1 1/2 vis meer gaat er echt niet in. Daarna nog een toetje van ijs met gebak. Er komt nog een Duits stel voor 3 nachten een huisje huren. Daar verhuren ze ook een paar van. Die komen later ook nog even in het hotel om te vertellen hoe tevreden ze over het huisje zijn. De eigenaren zitten net het journaal te kijken en ze willen ze niet storen. Wij raken met ze in gesprek en ik weet ze ervan te overtuigen om morgen toch vooral een ontbijt in het hotel te nemen. Wij hebben dat voor half 9 besproken en zij komen nu dus ook. Tegen 21:00 uur gaat het echtpaar naar hun eigen huis 200 meter naar beneden. De Duitsers krijgen een sleutel van het hotel om eventueel van het sanitair gebruik te kunnen maken en wij kunnen de deur aan de binnenkant op slot doen als we gaan slapen. Eerst gaan we nog de 2e helft van het voetbal kijken en pakken een biertje uit de koelkast bij de balie. Dat kan gewoon, morgen wel even afrekenen natuurlijk 😁

Het hotel is de rest van de avond dus gewoon van ons.😃

Eigenlijk is het wel een beetje sneu want ze willen het hotel heel graag verkopen, in 2010 ook al. Ze zijn beiden rond de 80 maar hebben geen kinderen en hebben dus niemand die het kan overnemen.

Dus als er iemand nog een carrière switch wil maken........

1. Adrie Edink:
    19 juni 2018
    Iets voor jullie?😀
  2. Jacob en Joke:
    20 juni 2018
    Prachtige wolken! Foto's blijven indrukwekkend.